Pages

10 juni 2016

Patroontekenen

Er zijn veel verschillende tekenmethoden waarmee je lingerie kunt tekenen.
In de loop van de jaren heb ik al veel verschillende methoden verzameld maar, zoals met zoveel dingen, gun ik me te weinig tijd om me daarin echt te gaan verdiepen.
Soms begin ik er wel aan maar het echte uitdiepen of het vergelijken komt er niet van.

Marian schreef op haar blog over de verschillen tussen twee tekenmethoden (klik hier) en dat wilde ik ook wel eens uit gaan proberen want in de meeste boeken wordt ook uitgelegd hoe je naast een bh ook een slip (en variaties) tekent.

Eigenlijk wilde ik alle tekenmethoden vergelijken maar dat is voor nu even onhaalbaar als ik ook nog achter de naaimachine wil zitten dus het zijn er voor nu 3 geworden.

Allereerst heeft een van mijn lingeriemaatjes voor mij de slip van Bella Hendriks getekend. Deze heb ik zelf ook al regelmatig getekend en de patronen kwamen aardig overeen dus mijn tekenkunsten waren toch niet zo verkeerd.




Een paar weken geleden heb ik dit boek van Beverly Johnson besteld in Zweden.  Een duidelijke manier van tekenen met uitleg hoe je de variaties kunt maken en ook de pasvormcorrecties staan duidelijk uitgelegd.



En als derde heb ik gekozen voor de methode van Merckwaerdigh. Dit boek heb ik al jaren in de kast staan er eigenlijk nooit echt uit getekend. Maar een slip tekenen was een mooi moment om daar eens verandering in te brengen (het boek is helaas niet meer verkrijgbaar).

De verschillen in de manier van tekenen zijn globaal als volgt:

Bella Hendriks:

Gebruikt meer maten dan de andere twee methoden.
Kruislengte, schaambeenhoogte en bilbreedte worden bij de andere twee methoden niet gebruikt.
Daarnaast gaat zij bij alles uit van de gemeten maten.

Deze methode gaat uit van de kruislengte (-5%) en aan de hand daarvan teken je dan de taille- en heupbreedte (en verder) in.  Bij deze methode corrigeer je deze met -1 centimeter voorpand en -1 centimeter achterpand.

Bij de taille wordt het voorpand verlaagd met 1 centimeter en het achterpand verhoogd met 1 centimeter.

Beverly Johnson

Gebruikt de maten van de taillewijdte, heupwijdte, lengte van heup tot taille en zithoogte.

Zij gaat meer uit van vaste maten in plaats van berekende maten  zoals bijvoorbeeld bij het kruisdeel.

Geen correctie van heup en taille zoals bij Bella H. maar gaat uit van 1/4 van de gemeten maten.
Geen correctie rek in de lengte.

Bij de taille wordt het achter- en voorpand verlaagd met 1.95 centimeter

Merckwaerdigh

Gaat uit van de maten van de taillewijdte, heupwijdte, heuphoogte en zithoogte
Daarnaast een aantal standaardmaten.

Geen correctie van heup en taille zoals bij Bella H. maar uitgaan van 1/4 van de gemeten maten.

Haalt rek uit de heup- en zithoogte.

Verhoogt de taille-lijn zowel bij voor- als achterpand.


En dan willen jullie natuurlijk ook weten wat het resultaat is?

Bella en Beverly
Hoewel de manier van tekenen heel anders is kwamen de patroondelen van Bella en Beverly aardig overeen.

Bij beide methoden heb ik een correctie moeten aanbrengen bij de beenuitsnijding bij het achterpand. Omdat ik een grotere maat heb teken je daar de belijning al iets anders (bolle lijn).
Maar de lengte was te lang ook na een eerste correctie. Ik heb uit het patroon een spie moeten halen om het goed passend te krijgen.


Bij deze foto van de methode van Bella Hendriks  zie je de ingetekende correctie.



Bij deze foto van Beverly Johnson zie je correctie zoals die verwerkt is, de ronding is aangepast en de spie is weg gevouwen.

Na deze correcties passen de slips goed.



Merckwaerdigh
Bij deze methode kreeg ik door de standaard afstand waarmee je naar punt 8 ging  een hoge bocht in de beenuitsnijding.  Waarschijnlijk had ik dit aan kunnen passen door deze lengte anders te berekenen, maar ik ben meteen doorgegaan voor het verlaagde model

Ik ben daar ook wel eigenwijs geweest want in het boek wordt gezegd dat het kruisdeel dan ook verbreed moet worden maar bij mijn gemeten maten zag ik al dat dat veel te breed zou worden daar heb ik dan ook mijn eigen maat aangehouden.

Verder heb ik daar niets aan hoeven te passen, de lengte bij de beenuitsnijding was in een keer goed en de slip past goed.

Conclusie

Bij alle drie de methoden kun je een goed passende slip maken. Het zal echter niet altijd in een keer goed zijn en dan zul je pasvormcorrecties aan moeten brengen.

Bij de methode van Bella was de 3e slip helemaal goed. Omdat ik daardoor wist welke correcties ik bij Beverly aan moest brengen was daar de 2e slip helemaal goed.
Had ik Beverly eerst getekend dan was het waarschijnlijk andersom geweest.

De slip van Merckwaerdigh was in een keer goed. Daar heb ik ook geen verdere correcties aan hoeven brengen want op het standaard (verlaagde) patroon was de lengte van de beenuitsnijding in keer goed.

Bij alle drie de methoden vond ik de uitleg duidelijk genoeg al vind ik het boek van Bella H. wat minder overzichtelijk omdat ze niet met opsommingstekens werkt.
Dat is bij Merckwaerdigh en Beverly wel en daardoor gemakkelijker te lezen.

Bij Beverly staan er ook duidelijk rekenformules bij de stappen waar dat nodig is. Vind ik ook een toegevoegde waarde.

Interessant ook om te lezen zijn de pasvormcorrecties van alle drie de methoden. Ze zijn echt aanvullend op elkaar.  Wat in het ene boek niet staat, staat wel in het andere.

Het was een leuke interessante test om te doen, met als resultaat 3 goede basispatronen voor een slip.
Een eventuele volgende tekenronde ga ik me nog richten op het aanbrengen van de variaties.


Tot de volgende keer!

4 reacties:

Ineke Groeneveld zei

Hoi Saskia

Bedankt voor je heldere uitleg.

Groet Ineke

Elfi zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Zelf heb ik het boek van Merckwaerdigh, die slips zitten me goed, met de andere boeken geen ervaring.

Dorothé zei

Heel goed stuk Saskia! Complimenten ook voor het harde werken!

Groetjes,

Dorothé

Marian zei

Dit is inderdaad leuk om te doen zoiets...
Je hebt het echt wel heel uitgebreid gedaan...dus nu ben je intussen een geoefend tekenaarster, kan niet anders..
Heb het opgeslagen zodat ik het nog eens goed terug kan lezen..